Samosprávy chtějí stopku pro parkovací dům. Nezodpovědné, oponuje radnice
8. 2. 2023
Parkhaus má zmírnit nedostatek parkovacích míst. Vzniknout by měl na stávajícím betonovém parkovišti, takříkajíc pod okny lidí, kteří bydlí právě v Pampeliškové ulici. Nesouhlas s tím dali najevo už loni na podzim, když radnice záměr zveřejnila. Nyní zaslali zastupitelům města písemné prohlášení dvou společenství vlastníků jednotek a jednoho bytového družstva.
„K výstavbě parkovacího domu není zpracována žádná urbanistická studie, která by měla být součástí plánu Revitalizace sídliště Zelená Louka. Samosprávy nebyly informovány o přípravě tak zásadní výstavby a nebyly přizvány k žádnému společnému jednání,“ píší odpůrci. Nevěří, že parkování v domě bude bezplatné, jak slibuje radnice. „Je to v naprostém rozporu s oficiálním požadavkem města, který v zadání studie parkovacího domu uvádí zcela jednoznačný požadavek, aby parkovací dům byl zpoplatněn,“ uvádějí.
Proti parkovacímu domu u City Marketu se už loni ohradily Bytové družstvo Pampelišková a Společenství vlastníků jednotek SVJ 508-509 a SVJ 510-51. Ze 120 vlastníků jich na domovních schůzích hlasovalo 118 proti výstavbě parkovacího domu.
Obyvatelé z Pampeliškové ulice chtějí, aby se situace řešila jiným způsobem. „Požadují zastavení činností směřujících k výstavbě parkovacího domu u centra City Market,“ zdůrazňují s tím, že chtějí společně s radnicí hledat jinou cestu.
Navrhují zpracovat ´Plán organizace parkování v klidu´ v rámci Strategického plánu rozvoje města a vytvoření sdružení samospráv, které bude s městem na chystané revitalizaci sídliště spolupracovat. „K jednání mají připraven návrh na dobudování parkovacích ploch v jednotlivých lokalitách tak, aby občané mohli parkovat v docházkové vzdálenosti. Samosprávy chtějí lepší Zelenou Louku. Přes parkovací dům cesta k lepší Zelené Louce nevede,“ napsali.
Radnice hodlá parkovacím domem řešit aktuální problémy. Podle odhadů totiž chybí na Zelené Louce minimálně 400 míst. „Jen když spočítáme auta, která stojí tam, kde by neměla, například v křižovatkách, na chodnících nebo zeleni, tak se dostaneme ke třem stovkám,“ připomíná trutnovský starosta Michal Rosa. Místa můžou chybět i kvůli nutnosti obnovení nástupních ploch pro hasičskou techniku. Na nich platí zákaz stání. „Dřív ulice sloužily jako nástupní plochy, dnes se na nich parkuje. Jen v Pampeliškové se to týká asi padesáti aut. To je vysoké číslo a značné riziko,“ upozorňuje Rosa.
Trutnov začal s přípravou domu loni. Podle zveřejněné studie nebude vyšší než sousední nákupní centrum, nezasáhne do zeleně a bude téměř v centru sídliště, v přijatelné docházkové vzdálenosti pro většinu tamních obyvatel. Na parkhaus za 180 milionů korun může město získat dotaci až osmdesát milionů. „Za takové peníze má smysl tam, kde pokryje největší spádovou oblast. Na okraji sídliště by nebyl pro většinu lidí ze Zelené Louky atraktivní. Tady jsme schopni jednorázově zvýšit počet míst pro parkování o 150,“ říká starosta.
V zadání pro studii sice bylo, že dům má umět vybírat parkovné. Parkování ale bude bezplatné. „Říkáme to od začátku u všech jednání a ve všech vyjádřeních. Závoru dům potřebuje, aby do něj nevjelo víc aut, než pojme. Je to běžná věc. I domy, ve kterých se parkuje zdarma, musí být technicky připravené na možnou regulaci parkování a musí existovat možnost systém nějak ovládat,“ tvrdí Rosa.
Radnice v přípravách stavby pokračuje i přes odpor samospráv z Pampeliškové ulice. „Pro mě je to velmi silné vyjádření občanského postoje. Zastavit teď celý proces by ale bylo nezodpovědné. Navíc platí, že budeme dál souběžně hledat možnosti vybudování nových nebo rozšíření stávajících parkovacích ploch i v dalších ulicích Zelené Louky,“ dodává starosta města Michal Rosa.
čtěte také: Čím začít na Zelence? Parkovací dům, hřiště... |
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Vizualizace: Atelier Tsunami