Čtvrtek

30. května 2024

Nyní

16°

Zítra

17°

Svátek má

Nový vlak je komfortní a hlavně se hodí na naše tratě, vysvětluje hejtman

17. 9. 2023

Nový vlak je komfortní a hlavně se hodí na naše tratě, vysvětluje hejtman 0 snímků
Uvedením nových vlaků RegioFox do provozu má příští rok pokračovat obnova osobní železniční dopravy v kraji. „Národní dopravce do modernizace vlaků v našem kraji investuje v následujících třech letech zhruba čtyři miliardy korun,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček. Nové vlaky, které podle smlouvy mezi krajem a Českými drahami míří do regionu, byly představené při Dni železnice v Trutnově.

Jak se vám líbí nové vlaky?
Jsem nadšený. Když jsme před třemi lety podepisovali smlouvu na deset let za sedm miliard, tak mimo jiné jsme právě sledovali ten cíl, že chceme zlepšit komfort našich cestujících. To není jen o modernizaci železničních tratí, ale musíte kromě dostatku vlakových spojení nabídnout i těm cestujícím nějaký komfort. Jsem moc rád, že vlastně dneska v tříleté době splatnosti smlouvy nám budou přijíždět plní první vlaky. Celkově máme objednáno čtyřicet vlakových souprav, z toho třicet tři motorových dieselových a sedm elektrických. První vlaky budou jezdit v našem kraji od srpna příštího roku. Pro mě to je zadostiučinění, protože to, co jsme si dali za cíl, vlastně plníme a já věřím tomu, že nabídneme velmi zajímavou kvalitní službu našim cestujícím.

Vlaky jste si prohlédl. Jak jste vnímal posun v komfortu pro cestující?
Na první dobrou vidíte, že to je komfort, moderní vlak, který je nízkopodlažní, klimatizovaný, informační systémy… Ale úplně to nejdůležitější je, že je to vlak, který se hodí na naše tratě. Navíc jsem měl možnost vlakem cestovat, takže jsem si vlastně vychutnal i pohodlí jízdy. Mám pocit, že se to vlastně nedá srovnávat s vlaky, který tady jezdí a jsou třeba třicet nebo čtyřicet let staré.

Dostanou se nové vlaky i na Trutnovsko?
Ano. Počítáme s tím, že první vlaky - šestnáct dieselových a sedm elektrických - budeme dávat do provozu příští rok od srpna. Trať Hradec Králové - Trutnov je samozřejmě jedna z nejzatíženějších, kde se počítá s dieselovými vlaky. Srpen je termín příštího roku, ke kterému se upínám a těším se, že několikaleté úsilí završíme tím, že tady nakonec v našem regionu bude jezdit sedmdesát procent úplně nových vlaků. A to si myslím, že stojí za pozornost.

Mluvíte o zvyšování komfortu. Vnímáte díky němu už nyní narůstající počet cestujících?
Před sedmi lety, když jsem se začal zajímat o dopravu, a domluvili jsme se na klíčových věcech, které musíme udělat, tak kromě oprav silnic jsme řekli, že budeme rozvíjet autobusovou a železniční dopravu. Autobusy dnes máte po kraji úplně nové. Máme také desetiletou smlouvu a myslím si, že ten komfort cestující v autobusech zaznamenali. Vlaky jsou vlastně stejný příběhem. Říkali jsme, že cílem je nejen nabídnout větší pohodlí, ale samozřejmě dostat více lidí do veřejné železniční autobusové dopravy. Jen pro zajímavost: Přestože tady nové vlaky ještě nejsou, tak v letošním roce máme nárůst cestujících o deset procent ve srovnatelném období s minulým rokem.

Není to náhoda?
Je vidět, že když nabídnete kvalitní službu - dostatek vlakových a autobusových spojů - tak cestující přemýšlí o tom, jakou dopravu využít. A ještě maličkost. Náš kraj hodně podporuje také výstavbu terminálů. Přijedete z blízkého okolí, máte možnost zaparkovat u nějakého železničního - autobusového uzlu. Děláme to zcela záměrně, plánujeme to po místech v kraji. Myslíme, že to je taky cesta. Jedete někam daleko v kraji, tak někam přijedete autem, necháte ho tam a dál cestujete autobusem nebo vlakem, a dostanete se pokud možno co nejlíp na místo určení. Je to všechno určitá synergie, kterou cítím, že dáváme postupně dohromady.

Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto: Jan Bartoš