Střet vlaku s autem? Pro řidiče tragický, pro strojvedoucího bez následků
18. 9. 2023

Dieselová lokomotiva známá jako brejlovec vrazí na kolejích do auta. Následuje náraz. Ozve se rána, skřípění brzd a praskání plechů. Asi třicet metrů je auto doslova rolováno po kolejích. Vlak zastaví. Vůz je zcela zdemolovaný. Připravení figuranti se nasoukají do sešrotovaného auta, s naaranžovanými zraněními po chvíli začnou hystericky křičet. Začíná společný zásah zdravotníků hasičů. Než vyprostí posádku z trosek a ošetří nejvážnější zranění, uplynou desítky minut.
Zatímco na kolejích se odehrává boj o život, v kabině strojvedoucího jako kdyby se nic nestalo. „V kabině náraz vůbec necítíte. Na kolejích vidíte auto, ale když je asi deset metrů od vás, tak vám v poslední chvíli zmizí pod oknem a pak už jen slyšíte ránu,“ vypráví strojvedoucí Jiří Odvárko.
Při simulaci srážky měla lokomotiva v nárazu rychlost ´pouhých´ 23 kilometrů v hodině. Ve skutečnosti se ale podobné nehody odehrávají v mnohem vyšších rychlostech. „Auto těsně před vás vjede na koleje, většinou to nečekáte. Když vlak jede stovkou, tak než začne brzdit, má to určitou prodlevu. Rychlost v nárazu se tak sníží zhruba jen na osmdesátku,“ popisuje strojvedoucí.
Přes 75 tun vážící lokomotiva má proti sotva dvoutunovému osobnímu autu jasnou převahu. Odlišná je situace, kdy se na kolejích objeví nákladní auta a kamiony. „Máme takové pořekadlo: Co je do výšky nárazníků lokomotivy, neřešíme. Co je nad výšku nárazníků, zmáčkneme brzdu a utíkáme pryč,“ přiznává Odvárko.
Trutnovský strojvedoucí patří mezi ty šťastnější. Auto mu během osmnáctileté profesní kariéry do dráhy nikdy nevjelo. „Měl jsem akorát tři děti v kolejích, které naštěstí utekly,“ dodává Jiří Odvárko.
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz
Foto a Video: Jan Bartoš
Video č. 2: Jiří Odvárko