Úterý

23. dubna 2024

Nyní

Zítra

Svátek má

O svých vozidlech máme stoprocentní přehled, říká Jan Kranát

16. 3. 2024

O svých vozidlech máme stoprocentní přehled, říká Jan Kranát 24 snímků
Přestavbou zachránili další historicky cennou budovu v Trutnově před demolicí. Hned naproti svému sídlu v Horské ulici se společnost Autostyl pustila do rozsáhlé a nákladné rekonstrukce objektů v areálu bývalého podniku Texlen. Výsledkem je architektonicky citlivá stavba, kde se nové napojuje na to původní. V prvních třech patrech budou klientům k dispozici ojetá vozidla Škoda a Toyota, ve čtvrtém podlaží již sídlí dopravně-správní odbor Městského úřadu Trutnov.

„Myslím si, že námi zrekonstruovaná budova bude dlouhá desetiletí sloužit svému účelu, protože všechny použité materiály dávají vysokou garanci k prodloužení její životnosti. Byl bych rád, kdyby po dobu padesáti let objekt nevyžadoval zásadní investice do údržby,“ řekl v rozhovoru Jan Kranát, člen správní rady společnosti Autostyl.

Po více než šestnácti letech od ukončení provozu textilního podniku Texlen v Horské ulici v Trutnově opět ožil jeho areál. Co vás přivedlo k tomu, aby se vaše společnost Autostyl pustila do jeho nákladné rekonstrukce?
Celý areál bývalého Texlenu v bezprostřední blízkosti naší společnosti Autostyl byl deset let bez využití. Během té doby se přišlo na místo podívat mnoho různých společností, ale nikdo nakonec o koupi neprojevil zájem. Budova byla určena k demolici, ale my jsme se ji rozhodli využít pro naše účely. K dalšímu rozvoji firmy jsme potřebovali rozšířit prostory, proto jsme areál zakoupili. Jsme prodejci automobilů, poskytujeme servis a věděli jsme, co chceme. Pustili jsme se tedy do rekonstrukce, ale na začátku jsme si neuvědomili, jak bude náročná.

Kdy začala a jak dlouho trvala?
Přestavba začala v roce 2018, i když jsme neměli k dispozici žádné plány ani projekty budovy. Tři čtvrtě roku se tvořila projektová dokumentace toho, co bylo vidět, protože například sklepy byly zasypány sutí. V rámci možností, které nám objekt nabízel, jsme se snažili o stavební úpravy s tím, že samotná budova zůstane zachována.

Chtěli jste propojit novou podobu s tou původní?
Naším cílem bylo zachovat ráz objektu, který má podle mého názoru svého ducha. Proto byly v jednotlivých podlažích použity litinové sloupy či ocelové prvky. Samozřejmě zachování ducha budovy bylo náročné, protože musí splňovat dnešní předpisy a ne ty z poloviny 19. století, proto se náš záměr neobešel bez bourání části areálu. Celá budova se nakonec musela zrekonstruovat včetně střechy, která už nešla opravit. Zůstaly tedy obvodové zdi, nosné příčky, vše ostatní muselo být zbouráno a nahrazeno něčím novým.

Mohl byste představit nový objekt? Co všechno v něm zákazníci najdou a s jakými službami se zde setkají?
V prvních třech podlažích budou kanceláře oddělené skleněnou stěnou od většinového prostoru, který využijeme k certifikovanému prodeji ojetých vozů, jež musejí odpovídat určitým parametrům od importéra. Čtvrté patro je určeno pro dopravně-správní odbor Městského úřadu Trutnov. Součástí hlavní budovy bude také myčka automobilů a fotobox s točnou, na níž se budou fotit vozidla. Na ni navazuje objekt s velkým skladem pneumatik, který zajišťuje pneuservis.

Jak vaši iniciativu vnímají obyvatelé města?
Myslím si, že rekonstrukce objektu je spoluobčany vnímána velice kladně. Lidé, kteří mě potkávají v ulicích či obchodech, mi děkují, že objekt nebyl zbourán jako spousta dalších. Samozřejmě jsem si vědom toho, že se někdo do podobných rekonstrukcí pouštět nechce, neboť finanční náklady jsou vysoké. Myslím si ale, že námi zrekonstruovaná budova, která má přes 250 hliníkových oken s dvojsklem i trojsklem a více než 200 dveří, bude dlouhá desetiletí sloužit svému účelu, protože všechny použité materiály dávají vysokou garanci k prodloužení její životnosti. Byl bych rád, kdyby po dobu padesáti let objekt nevyžadoval zásadní investice do údržby.

Vaše společnost je na trhu už přes třicet let. Vzpomenete si ještě na úplné začátky?
Pro ty, kteří je prožili, jsou devadesátá léta nezapomenutelným obdobím. Když jsme se stali spolumajiteli společnosti Autostyl, nepředpokládal jsem, kam se v dalších letech posune. Ve společnosti působím od roku 1998 a můžu konstatovat, že se zde stále něco mění tak, abychom naplňovali své představy. Přestože působíme jen v okresním městě, domnívám se, že naše výsledky nejsou vůbec špatné. Navíc vybudováním nových prostor pro prodej ojetých vozů nebudeme mít v České republice konkurenci a těšíme se na další výzvy. Prodej ojetých vozů má svá pravidla. Není například výjimkou, že k nám klient pro Fabii za 60 tisíc přijede až z Brna. I když cestou potká deset autobazarů, přesto jede do Trutnova. Každé ojeté vozidlo je totiž jedinečné.

Které značky aut u vás klienti najdou?
Realizujeme autorizovaný prodej ojetých vozů Škoda Plus a Toyota z programu prověřené vozy. Pro klienty to má mnoho výhod, protože i po nákupu ojetého vozu je zaručená garance. Kromě ojetých vozů jsou u nás v prodeji také nové automobily i elektromobily stejných značek. Ročně prodáme 700 až 800 vozidel.

Zaznamenal jste nějaké změny v prodeji vozů?
V současné době v jejich prodeji dochází ke změnám. Vozidla značky Tesla jsou objednávaná pouze online bez dealerské sítě. Myslím si, že tento způsob objednávání vozů bude stále rozšířenější. Předpokládá se, že u aut Škoda budou tímto způsobem objednávány plně elektrické vozy.

Kolik vozidel vlastníte a co zákazníkům nabízíte?
Naše společnost má v majetku zhruba 1000 kusů vozidel. Nabízíme produkt vlastních operativních leasingů, kdy si klient platí jen pohonné hmoty a všechno ostatní zajišťujeme my. Touto nabídkou se pokoušíme být konkurenceschopní všem velkým leasingovým organizacím. O svých vozidlech, jimž poskytujeme servis, máme stoprocentní přehled a jsou součástí nabídky prodeje ojetých vozů.

S jakou novinkou ve svém oboru byste chtěli přijít?
Rádi bychom stále zkvalitňovali nabídku zmíněných operativních leasingů, do nichž začínáme úspěšně dávat plně elektrické vozy. Klienti tato vozidla využívají po dobu dvanácti měsíců, aby se s nimi seznámili. Využití vozidel v rámci pronájmu je zároveň trendem v západní Evropě.

Jaké plány máte do budoucna, kam budete směřovat?
Autostyl musí hledat cesty pro rozšíření své činnosti, aby nepůsobil pouze v Trutnově. Počet nově přihlášených vozidel v našem regionu je poměrně vysoký a asi nebudeme schopni navyšovat jejich počet zde. Proto budeme muset naši nabídku operativních leasingů rozšířit i do dalších regionů. Samostatnou kapitolou v několika příštích letech navíc bude rozmach plně elektrických vozidel.

Spolupracujete nějakým způsobem s městem?
Spolupráce vznikla v devadesátých letech. Naší snahou je podílet se na akcích pořádaných ve městě. Jsme hlavním partnerem Společenského centra Uffo, podporujeme také prvoligový ženský basketbalový tým Kara Trutnov, účastníme se mnoha městských aktivit a budeme vždy podporovat dění v Trutnově. Samozřejmě hlavním lídrem v této činnosti je firma Kasper, ale ani my v tomto ohledu v rámci našich možností nezůstáváme pozadu. Věřím, že bude i nadále vedení města stabilní, a proto bude stabilní a rozvíjející se i život v Trutnově.

Je pro vaše podnikání Trutnov dobrým teritoriem?
Jsem trutnovský rodák a jsem rád, že v tomto městě žiji. Musím poděkovat tehdejšímu vedení radnice, které v devadesátých letech dokázalo město dovést k rozvoji, jímž se dnes můžeme chlubit. Potěšující je, že k nám často jezdí klienti, kteří říkají, jaké máme krásné město. K jeho dalšímu rozvoji zcela jistě přispěje i dostavba dálnice. Kdybych neměl vztah k Trutnovu, asi by nedošlo ke koupi areálu bývalého Texlenu a jeho přestavbě. Naše společnost je však závislá na klientech. Budeme proto rádi, když u nás bu- dou auta kupovat a budou se službami Autostylu spokojeni.

Co říkáte na rekonstrukci Texlenu?

Ivan Adamec, poslanec

Je to úžasná záležitost, na kterou mohou být Trutnované právem hrdí. Část trutnovského brownfieldu – staré textilní továrny – se změnila v krásné zařízení, kde se prodávají auta, připravují auta a zároveň se tam dělá veškerá dopravní agenda. Je to zajímavé také z toho pohledu, že tady kooperuje město se soukromou společností. Kdo si zaslouží největší poděkování, je pan inženýr Kranát, který to všechno vydupal ze země. Obdivuji ho, že je vzhledem ke svému věku schopný takovouto věc dotáhnout do konce. Nebylo to jednoduché. Objekt je obrovský, číhala tam spousta záludností, různé kanály, šachty, vede tam vodní náhon, bylo podezření na to, že stropy, i když vypadají mohutně, nejsou tak mohutné a jejich nosnost bude nedostatečná. Vše se ale podařilo, takže komu čest, tomu čest.

Luboš Velecký, podnikatel

Obdivuji lidi, jako je pan Kranát, kteří se pustili do tak velkého projektu a s tak krásným výsledkem, který bude celému Trutnovu přínosný.

Jaroslav Vocet, architekt

Sledoval jsem rekonstrukci Texlenu od začátku a obdivoval jsem, s čím vším si museli poradit. Postavit nový dům je pro projektanty a investory jednodušší, ale pustit se do rekonstrukce je vždy chvályhodné. Miluji industriální architekturu a zde se podařilo krásně skloubit původní a nové, moderní. Už dopředu jsem si představoval, jak v industriálních „studených“ interiérech budou stát ta nová různobarevná vozidla a prostor opticky zateplovat a zútulňovat. Za mě veliký palec nahoru investorovi a celému týmu kolem tohoto projektu.

Václav Kaňkovský, vedoucí odboru dopravně-správního

Měl jsem štěstí, že jsem byl u rekonstrukce od počátku a mohl jsem vidět i původní prostory Texlenu. Je pro mě překvapení, co tam vzniklo do té podoby, v jaké je to dnes. Jsem za to velmi rád, v jakém krásném, vzdušném a klimatizovaném prostředí můžeme pracovat. Je to velká změna, která je pro nás jen přínosem. Hlavně jsme celý odbor pohromadě.


Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek