ÚOHS zamítl podání Budimexu na přezkoumání tendru na úsek D11
6. 9. 2024
Na síti X to dnes uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavu úseku o délce 21,1 kilometru má ŘSD připravenou a chtělo s ní původně začít loni v prosinci, od té doby se řeší spory o vítězství v tendru. Vyjádření Budimexu ČTK zjišťuje. ŘSD zatím smlouvu s vítězem tendru podepsat nemůže. ŘSD podle mluvčího Jana Rýdla ještě musí vyčkat na rozhodnutí o rozkladu podaného Budimexem k předsedovi ÚOHS, které se týká jiného podání Budimexu. V první instanci ÚOHS toto podání Budimexu zamítl.
„ÚOHS zamítl všechny návrhy navrhovatelů Budimex na přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejných zakázek D11 1109 Trutnov – státní hranice,“ řekl Mátl k aktuálnímu rozhodnutí ÚOHS. Úřad podle něj zamítl i námitky proti rozhodnutí ŘSD o výběru stavební firmy, kterou je sdružení v čele se společností MI Roads. Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušila antimonopolní úřad. ŘSD poté Budimex z tendru letos v květnu vyloučilo. Budimex se poté obrátil k ÚOHS. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.
Po vyloučení Budimexu, který nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, vrátil se do fáze hodnocení nabídek. ŘSD v polovině června po opětovném posouzení vybralo pro stavbu úseku sdružení v čele s firmou MI Roads. Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu, 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.
Ředitel Mátl v květnu sdělil , že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí 19. prosince. MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají lokalitě ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím loni v září av celé trase až k Baltskému moři letos v létě. Úsek z Trutnova k hranici, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027. ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby se počítá v roce 2025 jako uvedení do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je znám 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince roku 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
ČTK
Foto: Budimex