Sobota

12. října 2024

Nyní

Zítra

Svátek má

ÚOHS zamítl podání Budimexu na přezkoumání tendru na úsek D11

6. 9. 2024

page.Name
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl návrhy polské společnosti Budimex na přezkoumání tendru Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Správní řízení týkající se vyloučení Budimexu z tendru ÚOHS zastavil.

Na síti X to dnes uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavu úseku o délce 21,1 kilometru má ŘSD připravenou a chtělo s ní původně začít loni v prosinci, od té doby se řeší spory o vítězství v tendru. Vyjádření Budimexu ČTK zjišťuje. ŘSD zatím smlouvu s vítězem tendru podepsat nemůže. ŘSD podle mluvčího Jana Rýdla ještě musí vyčkat na rozhodnutí o rozkladu podaného Budimexem k předsedovi ÚOHS, které se týká jiného podání Budimexu. V první instanci ÚOHS toto podání Budimexu zamítl.

„ÚOHS zamítl všechny návrhy navrhovatelů Budimex na přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejných zakázek D11 1109 Trutnov – státní hranice,“ řekl Mátl k aktuálnímu rozhodnutí ÚOHS. Úřad podle něj zamítl i námitky proti rozhodnutí ŘSD o výběru stavební firmy, kterou je sdružení v čele se společností MI Roads. Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušila antimonopolní úřad. ŘSD poté Budimex z tendru letos v květnu vyloučilo. Budimex se poté obrátil k ÚOHS. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.

Po vyloučení Budimexu, který nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, vrátil se do fáze hodnocení nabídek. ŘSD v polovině června po opětovném posouzení vybralo pro stavbu úseku sdružení v čele s firmou MI Roads. Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu, 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.

Ředitel Mátl v květnu sdělil , že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí 19. prosince. MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají lokalitě ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím loni v září av celé trase až k Baltskému moři letos v létě. Úsek z Trutnova k hranici, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027. ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby se počítá v roce 2025 jako uvedení do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je znám 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince roku 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

ČTK
Foto: Budimex