reklama 

Trutnov Trails dokončí Floutek, vznikla Žiletka a začne výstavba trailcentra

8.4.2019  •  Cyklo  • 
čtenost 2485
 • komentářů 1

Za skvělým ježděním po uzoučkých stezkách, technickými sjezdy a obecně trailovým životem na biku v Trutnově nemusíme jezdit daleko. Stačí jen pár desítek minut šlapat do pedálů a jste na kopci, který všechnu tuto zábavu nabízí. Trailová lokalita na „Čížkáčích“ rok od roku vzkvétá, a jelikož právě začíná sezona již s pořadovým číslem 5, tak na kopci zažijete už skutečně pořádný kopec srandy. A to zdaleka není všechno, co mají lidé ze spolku Trutnov Trails v plánu.

Trutnov Trails dokončí Floutek, vznikla Žiletka a začne výstavba trailcentra

O novinkách před letošní sezonou jsme si na víkendové otvíračce povídali s předsedou Trutnov Trails Janem Rejlem. Zprávou číslo 1 je, že se znovu po roce rozeběhnou práce na kanadském trailu s názvem Floutek. Ten měl být původně hotový už loni, ovšem proti jeho stavbě byly v poslední možné chvíli vzneseny námitky a projekt musel být zastaven. „Teď jsme ale dostali zprávu z kraje, který potvrdil rozhodnutí Odboru životního prostředí v Trutnově, že projekt je v pohodě a všechny námitky ohledně ekologie a dalších věcí, které proti nám byly vzneseny, jsou nesmysly, tak můžeme pokračovat,“ prohlásil Rejl.

Trail, který povede z vrchu Čížkových kamenů a končit bude na točně nad Lhotou, bude 2,5 kilometru dlouhý. Stavbu dozoruje kanadská firma Gravity Logic. „To, co máme postavené, už oficiálně otevřeme a zbytek dolů do Lhoty se budeme snažit letos dokončit, i když se to těžko odhaduje. Teď musíme zahájit jednání o termínech s kanadskou stranou a bagristy, záležet bude i na počasí,“ naznačil Jan Rejl, jak bude postupovat dostavba trailu. „Možná ho budeme otevírat po částech, ale stoprocentně musí být hotový na příští sezonu,“ zdůraznil.

I v letošní sezoně si však pod Krkonošemi určitě projedete jeden zbrusu nový trail. Síť stezek Trutnov Trails rozšířila Žiletka, která bikery vezme na výlet mimo lokalitu Čížkových kamenů, směrem na Suchovršice.

„Je to trail, který vnikl rekonstrukcí staré lesní cesty, kde jezdili motorkáři a tekla tudy voda. Se souhlasem vlastníka jsme tuto cestu upravili pro kola a provedli jsme také protierozní opatření,“ uvedl Rejl k nové atrakci, kudy lidé kdysi chodili za prací do Adamova.

Žiletka je jak sjezdový, tak stoupavý trail a celý okruh měří asi 1,5 kilometru. Trail je to prý těžký, ale spíše morálem než obtížností. Hlavně je ale z úplně jiného soudku, než co nabízejí Čížkáče. A proč název Žiletka? Protože vede po skalní hraně nad řekou. „Myslím, že to bude hodně fotogenický trail,“ usmál se Rejl.

V aktuálních plánech trutnovských „kopáčů“ jsou také úpravy stávajících trailů. Velké změny se očekávají na Bunkr trailu, který se v poslední době dlouho nejezdil. „Trail posuneme více na petříkovickou stranu. Doteď vedl hodně po loukách a polních cestách, letos ho díky dotaci chceme přetrasovat více do lesů, takže to bude opravdu trailové ježdění,“ prozradil předseda TT.

Letos mají Trutnov Trails přislíbenou dotaci z kraje ve výši necelého milionu a půl korun a částku okolo dvou milionů korun obdrží od města.

Další chystanou novinkou, kterou pak ocení především ti, co na traily vyrážejí přímo z Trutnova, bude propojení města s Bohuslavicemi. K tomu v minulosti sloužil (a stále vlastně slouží) Úpa trail, který vede podél řeky, což ale vadilo některým občanům, že se tam pohybuje i dost chodců. Nová trasa tak povede vrchem přes Poříčský hřbet kolem skládky a bikeři po ní dojedou až ke hřišti v Bohuslavicím.

Co se týká zázemí Trutnov Trails, tak lidé ze spolku zkulturnili infocentrum na základně v hospodě ve Lhotě, kde ještě budou trávit letošní sezonu. Nicméně už tento rok by se měla začít zhmotňovat vize nového trailcentra, které vznikne na okraji Lhoty. „Doufáme, že proběhnou alespoň nějaké dílčí práce, abychom tam už příští sezonu mohli nabídnout nějaký omezený provoz,“ naznačil Jan Rejl. Peníze na celý projekt ještě trailisté nemají sehnané, ale to základní provoz si prý dokážou vykrýt se svými partnery.

Už pro letošek také začalo fungovat před odbočkou na Lhotu v Petříkovické ulici nové záchytné parkoviště, které mají trailisté k využívání na celou sezonu. To povede k výraznému a po následném dobudování trailcentra i k úplnému omezení vjezdu „trailových“ aut do obce. Jedno parkoviště dokonce sloužilo bikerům již v loňském roce, kousek od hospody ve Lhotě nechává lidi bez problémů parkovat na svém pozemku paní Bartošová.

O tom, že někteří občané Lhoty nemají trailisty v lásce, nemá cenu polemizovat, i když se podle Rejla vyhrocené vztahy podařilo zklidnit. „Myslím, že většině obce jsme dokázali, že to, co se o nás říká, není pravda. A bikeři tady s místními mohou vedle sebe fungovat,“ tvrdí a odhaduje, že tak 90 procent lidí z vesnice trailistům buď fandí, anebo berou situaci taková, jaká je, a tuší, že za nějakou tu ujmu může obec získat nějaké jiné výhody.

A těch zbývajících deset procent? „To je takové ortodoxní jádro, které asi nepřesvědčíme nikdy. Oni sami vědí, že to, co hlásají, není pravda, což nám teď potvrdila další expertíza z výzkumného ústavu zabývajícím se lesnictvím a myslivostí. Ti lidé nám potvrdili, že to, jak to děláme, lesu nijak neškodí,“ poznamenal Jan Rejl, jenž třeba při víkendové otvíračce musel řešit nepříjemnosti v podobě poničených informačních tabulích.

Jedním z příkladů zlepšených vztahů může být navázání dohody a vzájemného respektování se s Klubem českých turistů z Bohuslavic. „Někdo vymyslel, že to tady devastujeme a ohrožujeme lidi. Došlo to tak daleko, že nás nakonec oslovil přímo ústřední výbor KČT a s jedním jeho manažerů jsme měli schůzku na městě za přítomnosti místostarosty Eichlera a dalších lidí,“ přiblížil Jan Rejl. „Všichni společně jsme potom šli do terénu, kde jsme si ukázali, že na většině míst žádné reálně nebezpečí nehrozí. V jednom místě, které připadalo Klubu českých turistů jako místo případného střetu, jsme rozhodli, že pro kola zvolíme jinou variantu a právě na sobotní brigádě jsme toto místo přetrasovávali, abychom se vyhnuli části turistické trasy,“ doplnil Rejl. Jednalo se o asi padesátimetrový úsek na Modřínovém trailu.

Víkendová opening akce přinesla ještě jednu důležitou novinku pro Trutnov Trails - prohloubení partnerství s úpickou firmou BP Lumen. Ta před pár dny na český trh uvedla novou značku Qayron, která obsahuje kola střední a vyšší třídy pro terénní cyklistiku. V pátek ve lhotecké hospodě proběhl její křest. A právě kola, která jste mohli vidět na otvíračce, budou teď k dispozici v půjčovně ve Lhotě.

„Oproti loňsku budeme mít nabídku kol větší a kromě celoodpružených modelů tady budou také modely v hardtailu, tedy s přední odpruženou vidlicí, ale s geometrií, která vyhovuje právě trailovému ježdění,“ poukázal Rejl. V půjčovně bude k mání asi patnáct až dvacet těchto kol s tím, že Trutnov Trails ještě jednají o okrajovém doplnění dalšími značkami z portfolila ToRide.eu, který je odnoží BP Lumen. „Velmi si toho ceníme, protože jsou to lidé z regionu a dělají to srdcem stejně jako my,“ dodal Jan Rejl ke spolupráci.

V roce 2018 podle odhadů navštívilo Trutnov Trails mezi deseti a patnácti tisíci lidmi a ohlas ze strany bikerské veřejnosti je skvělý. „Myslím, že jsme se pevně zařadili mezi nejlepší čtyřku trailových míst v republice, a když to řeknu neskromně, tak z hlediska té atraktivnosti a pestrosti ježdění jsme hned druzí za Rychlebskými stezkami,“ uzavřel Jan Rejl.

Ze závěru zprávy Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti, V.V.I.

Expertní a poradenská činnost pro MÚ Trutnov
Zhodnocení vlivu provozu terénních cyklostezek na lesní porosty a další složky lesních ekosystémů

Na základě celoročního monitoringu lze konstatovat, že provozování sítě stezek (trailů) pro terénní cyklistiku v lokalitě „Čížkovy kameny“ je zcela v souladu s podmínkami, které byly stanoveny v dokumentech povolujících jejich provozování.

Kvalita provedení a údržby těchto stezek je na vynikající úrovni i ve srovnání s ostatními trailovými centry v České republice. Zvláště je nutné ocenit velmi citlivé a promyšlené trasování jednotlivých trailů, které je základem předcházení většině negativních efektu, které by provoz mohl způsobovat.

Z hlediska lesních porostů, ale i celých lesních ekosystémů, nejsou provozem dotčeny žádné z důležitých funkcí lesa (produkční, půdoochranná, vodohospodářská či hygienická). Co se týká rekreační funkce lesa, která je zejména v lesích poblíž městských aglomeraci velmi důležitá, ta tím byla výrazně zvýšena. Tato lokalita tak přesně odpovídá aktuálním požadavkům na lesní porosty, které v ideálním případě plní všechny funkce lesa současně.

Zpracoval Ing. Jan Leugner, Ph.D., v Opočně 16. 12. 2018

Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
foto: Jan Bartoš, Facebook Martina Jiránka

Diskuse

9.4.2019 Martin Barvínek
To je každou chvíli milion sem, milion tam na TT nebo cyklostezky. A kdo tam jezdí, aby to ospravedlnilo takové investice. Po silnici která vede souběžně s cyklostezkama se neustále couraj kolaři a ve špičkách blokují provoz, riskují zdraví svoje a nervy řidičů. A co se týká TT, každý rok se bijí v prsa, jaké dělají brigády. Bodejď by né když na to berou miliony korun dotací. Podle mě je to jen nafouknutá bublina a někdo si z toho udělal jen výnosnej byznys. Na ten poměr lidí kolik jich to využije by bylo výhodnější opravit silnice po Trutnově, které využije X-násobně větší počet obyvatel než pár kolařů. Klub turistů zvládal značit cesty s minimálními náklady po celé republice a tady pro pár nadšenců, kterým stačí lopata a krumpáč tečou miliony...

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama